Azt imádom a piacban, hogy minden napra jut valami hihetetlen történet. Ma a VPHM került sorra. Erről a részvényről már írtam, de már régóta nem volt pozicióm benne. Tegnap felfigyeltem rá megint, mert az elmúlt két hétben esett vagy 25%-ot. Az derült ki, hogy - egy általam eddig nem ismert - elemzőcég eladásra javasolta a részvényt, mert -szerintük - gyorsan (klinikai vizsgálatok nélkül) meg lehet jelenni konkurens termékkel a Vanconin piacán. A "gyorsan" azt jelenti, hogy 2-3 év alatt (5-6 helyett). Mint régebben írtam a VPHM a nagy felfutását kizárólag a Vanconinnak köszönheti, ezért nagy jelentősége van egy ilyen hírnek. Az sem tett jót a cégnek, hogy a legutóbbi negyedéves jelentésnél elég gyenge előrejelzést adtak. Ezt többen értetlenséggel fogadták, illetve a menedzsment konzervatív stílusát okolták.

Maga a cég egyébként elutasítja a fenti álláspontot, de erről még hivatalosan nem nyilatkozott. Állítólag az amerikai gyógyszerhatóságtól kértek állásfoglalást. Nekem nagyjából annyi a véleményem a dologról, hogy 2-3 év alatt majdem ugyanannyi dolog történhet, mint 5-6 év alatt (a cég új gyógyszereket fejleszt!). Tehát ha igaz az elemző álláspontja, az sem indokol ilyen mértékű zuhanást. Arról nem is beszélve, hogy más elemzők is (régebb óta) követik a céget. Miért pont egy új elemzőnek lenne igaza?

Ma már testközelből figyeltem az eseményeket, de erre nem számítottam. Az első félórában esett megint 25%-ot. Sejtésem szerint az esés jelentős része annak (is) köszönhető, hogy 16 dollár körül támasz volt, és sokan ez alá tettek be stopot. Továbbá 16 dollár alatt csúnya letörésbe került a részvény, amit néhány kezdő shortos beszophatott. Az alábbi chart legalábbis nekem ezt jelzi. Jómagam azt gondoltam, hogy eshet 10-15% és ott érdemes lesz venni, ezért kicsit fenntről kezdtem vásárolni, de utána vettem tovább mint az őrült. Minden józan ember tudja, hogy a "hulló kés" megvétele életveszélyes, de szerintem bizonyos esetekben érdemes kivételt tenni. Én a következő szabályokat alkalmazom (és az esetek egy részében így sem jön be a dolog!):

- Csak már ismert, vagy alaposan megvizsgált részvényt veszek bezúgásban. Itt fundamentális ismeretekről van szó, ez az ismeret adja az önbizalmat, amikor bukóban tartani kell. Technikai okok sohasem játszanak szerepet (pl. támasz környékén venni), az a tapasztalatom, hogy az ilyen hirtelen mozgásoknál a legváratlanabb helyeken fordulnak a részvények.
- Fontos, hogy miért esik a részvény. Ritkán veszek olyasmit, ami már publikált hírre esik, mert ez azt feltételezné, hogy okosabb vagyok a többi szereplőnél. Nem vagyok okosabb, csak bátrabb. Jók a pletykák, imádom az elemzők, újságok által generált rossz híreket (gyakran dolgoznak valakinek), az a lényeg, hogy az esést elsősorban a bizonytalanság, és félelem generálja, ne egy közeli, materiális rossz hír. Szoktam akkor is venni, ha nincs hír (erre a legkönnyebb ráfaragni, lásd
LTON vásárlás).
- Túladott (RSI) részvényeket érdemes csak venni, lehetőleg olyat, amelyik már esett 30-50%-ot a középtávú csúcsról. Ez a hír függvényében ad némi biztonságot a további esés mértékére.
- Ritkán nyúlok olyasmibe, ami gappel nyit. A gap olyan eladói határozottságot mutat, amivel nem célszerű szembeszállni. Meg kell várni, amíg gap nélkül kereskednek benne.

A vásárlás és eladás technikai, fegyelmezett lebonyolítása rendkívül lényeges a siker szempontjából. A leggyakoribb hiba, hogy esik a részvény 10-15%-ot és a dolgozó hangos "hihetetlen olcsó" kiáltásokkal televásárolja magát. Utána szomorúan nézi, amikor esik újabb 15%-ot, vagy rosszabb esetben vásárol még, és akkora pozicióba kerül amit nem tud elviselni. A legfontosabb tudnivaló, hogy sohasem fogod tudni előre hol az alja!! Ennek megfelelően célszerű több lépcsőben beszállni. Mondjuk 7-10%-os lépésekben vásárolni. Bizony, átlagolni lefelé. Ez fogja meghatározni a bekerülési áradat. Ha nem átlagolsz lefelé, valószínűleg túl magas lesz, és nem tudsz nyereséggel kiszállni. DE AZ ELŐRE MEGHATÁROZOTT MAXIMÁLIS POZICÓMÉRETNÉL MEG KELL ÁLLNI! Ez a legfontosabb szabály, és ehhez kell a nagy rutin meg fegyelem. Mindig jönnek olyan helyzetek, amikor úgy látszik, hogy már ennél olcsóbb nem lesz. És utána olcsóbb lesz. Ha túl nagy a pozició, nem fogod tudni elviselni ezeket a mozgásokat (azt mondtam már, hogy stop loss az nincs! úgyis kiráznak).

Az első vételekre két megközelítés lehetséges. Lehet venni napközben, megadott (lefele) limitekkel, vagy meg kell várni a nap végi zárót. Nagyon sok esetben a záró a napi minimum környékén lesz, tehát jó beszállási lehetőséget ad. Ha nem így van, és nap közben már nagyot fordult a részvény, akkor célszerű kihagyni az adott lehetőséget. Persze minden eset egyedi. Jómagam a VPHM-et azonnal vettem napközben, míg például az SFCC-t csak nap végén. A hozzáállást nagyban meghatározza, hogy mennyire bízom az adott részvényben. Általánosságban célszerű nap végén venni.

A kiszállásnál döntő a gyorsaság. 7-10%-os nyereséggel már napon belül ki szoktam szállni, de a jellemző, hogy néhány napon belül 10-15%-os nyereséggel kiszállok. Ezekben az esetekben, nem azt kell nézni mi a részvény reális értéke (főleg nem azt, honnan esett le). Lehet, hogy a reális értékét fél év múlva fogja elérni. Addig még 5 kört lehet benne futni, ha ez a kedvenc részvényed.

Összefoglalva, ismert részvény, megfelelő hír, gyors és fegyelmezett végrehajtás a jó recept az ilyen bezúgások kezelésére. Ez persze saját recept, a többségnek valószínűleg célszerű nagy ívben elkerülni az ilyen szituációkat:

vphm1.png

 

  1. andrás:
    2010. 02. 04. 22:57

    Hát... jobb lett volna ezt is nap végén venni. A záró -33%. Érdekes lesz a jővő hét.
    andrás | 03.17.06 - 10:10 pm | #

    Hát végignéztem az esést. Ha lett volna benne pozicióm ma nagyon rosszul aludnék.
    De pont most pénzem sem volt, venni sem tudtam. Kérdés a jövő hét.
    gittas | 03.17.06 - 10:25 pm | #

    Én jól fogok aludni, de valóban nem fehér embernek való műfaj ez. Fogalmam sincs, kik adtak el nagy tételben 11 dollár környékén. Szerintem nagy marhák voltak. Az is lehet, hogy csak generált forgalom volt, vagy hétfői margin call-ra játszanak.
    A jó alváshoz fontos a fundamentumok ismerete, a cégben majdnem 4 dollár készpénz van részvényenként, a várható nyereség és a volatilitás ismeretében, legrosszabb esetben 8-16 dollár között fog mozogni 2006-ban. Csak türelem kell hozzá. Persze, ha jön új rossz hír, akkor más a helyzet.
    andrás | 03.17.06 - 11:21 pm | #

    Sziasztok!
    Mi a velemenyetek a GNBT-rol? (madarinfluenza vakcina fejleszto)
    Bevasaroltam 1 honapja es azota is csak no.
    Peter | 03.20.06 - 9:51 am | #

    Péter,

    nem értek azokhoz a cégekhez, amelyeket kizárólag a várakozások mozgatnak (bizonyos szintig persze minden tőzsdei cég ilyen). Ebben a cégben számomra semmi megfogható támpont nincs. Jobban kedvelem azokat a JÓ fundamentumú cégeket, amelyeknek zuhan az árfolyama. Hehe.
    andrás | 03.20.06 - 7:43 pm | #

    Szia András,
    Koszi, de honnan szerzed amugy az infokat? En a nasdaq.com-on szoktam nezelodni, es ott szurtam ki. Mondjuk en biologus vagyok, tehat nyilvan mast latok benne mint, Te.
    Gondolom az emberek annyira felnek a H5N1-tol, hogy oriasi bizalmat fektetnek, az osszes ilyen cegbe.
    Erdemes megnezni az ALNY, AVAN, VICL, NVAX, HEB, BCRX chartjait 1 evre visszamenoleg.
    Péter | 03.20.06 - 9:44 pm | #

    Pédául innen szedtem:

    moneycentral.msn.com/investor/invsub/results/hilite.asp?Symbol=GNBT

    Ez a cég eddigi története során egy fillért sem keresett, nincs árbevétele, kizárólag az mozgatja, hogy majd valamivel megüti a főnyereményt. Aztán vagy megüti, vagy nem. A többség nem üti meg. Az általad is felsorolt cégekből max 1-2 fog sikeres gyógyszert készíteni a madárinfluenza ellen. Fogalmam sincs melyik, és nem is próbálom kitalálni. A többin nagy bukta lesz előbb vagy utóbb. Mármint, ha valóban a madárinfluenza elleni szer kifejlesztése mozgatja az árfolyamukat. Ezt azért mondom mert nem ismerem ezeket a cégeket.
    Addig még lehet, hogy sokat fog emelkedni mindegyik, de javaslom nézd meg pl. az OLGC chartját is. Ez a cég hasonlít teljesítményben a GNBT-re. Így néz ki, amikor emelkedik, emelkedik, aztán jön EGYETLEN rossz hír. Az OLGC esését az fogta meg, hogy a cégben levő készpénz 2 USD részvényenként. A GNBT-nél ez a padló 0.1 dollár körül van. A gondolatmenetet nem folytatom.
    Nem akarlak rá- vagy lebeszélni semmiről, de gyógyszerrészvényt tartani, az egy veszélyes üzem.
    andrás | 03.20.06 - 11:00 pm | #

    Már tegnap is volt olyan gyanúm, hogy a VPHM tovább esik. Lehet, hogy jó a fundamentuma, de Joe nagy Amerikában ezzel tisztában van? Mert ha nem akkor sok idő kell mire a részvény újra feláll.
    gittas | 03.20.06 - 11:03 pm | #

    Nekem is volt ilyen gyanum, ezért eladtam két másik poziciót és ma vettem még belőle. Azt, hogy mennyi idő, amíg feláll, senki sem tudja. Az biztos, hogy nem olyan gyorsan áll majd fel, mint ahogy leesett. Én már a mai napot is fordulósnak itélem, és szerintem a héten már emelkedni fog, de belőlem a pozició beszél.
    Nagyon ritkán látni olyat egyébként, ami a VPHM-ben folyik. Egész péntkeken és ma délelőtt, rendszeresen a vételi árfolyam magasabb volt mint az eladási (ez úgy lehetséges, hogy különböző rendszerekben adják be az ajánlatokat). Összevissza csapkodva kereskedtek vele. Szerintem most már megjelent minden rossz hír, és lassan lenyugszik a részvény.
    andrás | 03.20.06 - 11:23 pm | #

    Ez a Yahoo fórumról van, szerintem nagyon jól jellemzi a helyzetet:

    *****MAYBE******
    by: virtual_epicure
    Long-Term Sentiment: Strong Buy 03/20/06 06:09 pm
    Msg: 105961 of 106629

    MAYBE The fda will change rules...even after all the negatives thaat are only coming out

    MAYBE A company will try produce a generic form of Vanco

    MAYBE it will be before 2010

    MAYBE it's AKN ...but look at this www.pharmalive.com/News/ i...oryid=24...they are not mentionning it by name and talking about a 100$ M potential???

    MAYBE the 3 molecules in VPHM's pipeline (including pahse 2 results to be announced next week for maribavir a 500$ M market)won't make it

    MAYBE They won't spend wisely their 150M$ war chest on a couple of good value drivers

    MAYBE they wont double the price of Vanco ..even if now they have a good excuse

    YEAH! Right MAYBE

    MAYBE Im buying more tomorrow!!!
    andrás | 03.21.06 - 3:04 pm | #

    Lattatok mar a Google uj finance reszet? A flashes interktiv chart osszekotve a megjelent hirekkel szamomra (abszolut hozzanemerto) igen impressziv. Mit szoltok hozza?

    finance.google.com

    Konkretabb kerdesem is lenne, mennyire jok, tukrozik a mozgasok okait a charthoz kotott hirek? Egy kezdonek erdemes olvasgatnia ezeket, hogy raerezzen az egyes hirek chartra valo hatasara?
    Szindbad | 03.21.06 - 4:45 pm | #

    Andras engem meggyoztel, vettem egy nagy pakkot viropharmabol.
    Persze a GNBT-bol meg van, epp a 4,2-ot tesztelgeti
    Péter | 03.21.06 - 8:31 pm | #

    Hoppá! Nem volt szándékom meggyőzni, remélem olvastad a figyelmeztetést a jobb oldalon. Nem álszenteskedni akarok, nyilván jónak tartom a poziciót, de a "nagy pakk" nem tetszik. Lesz itt még hullámvasút.
    andrás | 03.21.06 - 10:30 pm | #

    Hello
    A nagy pakk az nalam par szazezer
    Peter | 03.22.06 - 9:50 am | #

    Hello.

    Pont sikerült elkapnom amikor a GNBT-t 4,8 környékéről lezúzták.
    A sztori vége?
    gittas | 03.22.06 - 9:32 pm | #

    Kiváncsi vagyok mikor jön el az a holtpont, amikor már a többség úgy látja ideje kiszállni és elkezdődik a pánik.
    Nagyon csúszik.
    Pedig már engemet is kezdett elkapni az őrület, nemsokon hiányzott, hogy be ne szálljak - a csúscon.
    gittas | 03.22.06 - 9:53 pm | #

    A GNBT mai napja valóban nagyon csúnya. Egy időre vége a sztorinak.
    andrás | 03.22.06 - 10:12 pm | #

    a szazezret uyg ertem, hogy forint szoval, csak kostolgatom, szerencsere nap elejen kiszalltam, talan isteni sugallat. Szerintem valaki tudatosan 1-2 nagyobb tetellel leverte, hogy ujra bevasarolhasson. Tudtommal senki sem jelentette be a H5N1 ellenszeret. Szoval semmi sztori vege. Annyit kell tudni hoyg mult heten e GNBT 1 gyogyszeret szabadalmaztattak mexikoban. En most az AVAN-t neztem ki, gondolom a tobbi szereplo is, mivel tegnapelott 40%-al huztak fel.
    Péter | 03.23.06 - 6:36 am | #

    A sztorinak lehet, hogy nincs vége, az emelkedésnek viszont most egy időre vége van. Amit a charton látsz, az egy nagyon erős eladási jelzés. Becslésem szerint 80-90% az esélye, hogy az elkövetkező hetekben (hónapokban) esni fog. Shortolni nem merném, mert tegnap túl sokat esett, de ha visszajön 4.5 dollár környékére, ideális short célpont lesz. És sokan rá fognak ugrani erre.
    andrás | 03.23.06 - 2:30 pm | #

    Andras, hogy tudsz shortolni egy ilyen reszvennyel? Ahol en tozsdezem, ott csak eros, jo reszvenyeket lehet shortolni, ezt pl sajnos nem.
    Szoktal frissen tozsdere felkerult cegek reszvenyeibol venni? Erdemes raugrani ilyenekre? Pl amikor a goog elindult volt akinek eszebe jutott volna hogy 1 ev utan 500$ lesz az arfolyam?
    Tegnap pl a NEXT debutalt a piacon.
    Péter | 03.23.06 - 5:35 pm | #

    A brókercégtől függ, hogy mennyi részvényt lehet shortolni. Egyébként a GNBT-t pillanatnyilag nálam sem lehet, de ez a korlátozás a tőzsdétől jön és ideiglenes jellegű. Csak mire megszűnik, már jóval lejjebb lesz az ár. Nagy shortállománnyal rendelkező cégekre jellemző ez. Szerintem az utóbbi hetek felfutásában alaposan megshortolták.
    IPO-t nem szoktam venni. Több okból sem. Nem áll rendelkezésre elég adat a cégekről, nincs még "tőzsdetörténetük". Másrészt régebben olvastam valami tanulmányt, hogy az IPO-k statisztikai átlagban negatív hozamot produkálnak a befektetőknek. Ebbe a statisztikába persze belefér, hogy néhány céggel nagyon jól jár, aki jegyez.
    andrás | 03.24.06 - 1:22 pm | #

    Andras, szerinted ennyi ido alatt elcsitult a VPHM pesszimizmus?
    Peter | 03.28.06 - 1:32 pm | #

    Nem tudom, ez a jóslás kategóriája. Napokon belül kijön Maribavir teszt eredmény, azt kell majd figyelni, ha jó lesz, és emelkedéssel reagál a piac, akkor elmúlt a pesszimizmus. De ennyi erővel mondhattam volna azt is, hogy ha emelkedik az ár, akkor drágább lesz a részvény és minden tulaj örülni fog.
    andrás | 03.28.06 - 1:55 pm | #

    Koszi
    Most talaltam egy olyan reszvenyt aminel hirtelen 5 dolcsi osztalekot szavaztak meg a fonokok(TOPT) Ma volt a kifizetes 18 helyett rogton 13 dollaral is kezdte a napot (a nasdaq.comon viszont ez vmiert +70%ot jelentett?!). Viszont utana ment egeszen 14 dolcsiig, amit nem ertek, hisz mindenki el akarja adni miutan megkapta az 5 dolcsijat reszvenyenkent. En vettem 14 alatt, legyszives adj valami tampontot mitevo legyek.
    Koszi
    Péter | 03.28.06 - 7:59 pm | #

    Biztos nem erre gondoltál:
    1. Soha se vegy él fel olyan poziciót, amiben mások tanácsára számítasz.
    2. Ha bizonytalan vagy egy már meglévő pozicióban, add el a felét. Ez csökkenti a feszültséget. Ha nem eléggé, megint add el a felét.

    Ennél többet nem tudok segíteni. A leírásból nem is értettem meg, miért vettél a részvényből.
    andrás | 03.28.06 - 8:40 pm | #

    Igazabol, az osztalek elszamolasa nem vilagos, ami miatt vettem, hogy toretlenul ment felfele, illetve hogy a honap vegeig dontenek +2,5 dollar osztalek kifizeteserol. Amiben nem vagyok biztos, az az hogy a 2,5 dolcsira var meg mindig a tobbseg, es azutan kiszall, vagy inkabb hosszutavra mentek akik vettek marcius kozepen
    Péter | 03.28.06 - 8:52 pm | #

    Szerintem nem szoktak venni rövidtávra, osztalék miatt, valami más oka van az emelkedésnek. Ennek lehet kapcsolata az osztalékkal (pl. a shortosok nem szeretik az osztalékos részvényeket, mert azt ki kell fizetniük a kölcsönadónak), de önmagában az osztalékra nem szoktak tradelni.
    andrás | 03.28.06 - 10:41 pm | #

    Akkor viszont azt nem ertem, miert ugrott a charton akkorat a bejelenteskor (marcius kozepe)? Hogy erted azt, h

  2. andrás:
    2010. 02. 07. 22:13

    Hogy erted azt, hogy csak osztalek miatt nem szoktak papirt venni?
    Pl. demaszt, elmut is szoktak venni sokan az osztalek miatt, aztan kifizetes utan eladjak.
    Peter | 03.29.06 - 10:07 am | #

    Az osztalékpapír elvileg annyit esik, amennyi az osztalék mértéke. A gyakorlatban persze nem mindig ez történik. Azért meglepne, ha ilyen egyszerűen lehetne pénzt keresni a tőzsdén. De nem foglalkozom behatóbban osztalákpapírokkal. A magyar papíroknál speciel pont fordítva csinálnám, mert az osztalék adózik, az árfolyamnyereség nem. Magánemberként jobban jársz, ha osztalék előtt eladod, és utána visszaveszed.

    Folytassuk a fórumon, azért hoztam létre, hogy ilyen beszélgetéshez ne kelljen egy folyamatosan süllyedő bejegyzést keresgélni.
    andrás | 03.29.06 - 3:09 pm | #

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr387063083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása