Ez az első masszív medvepiac, amit több kereskedési rendszer működtetése közben élek át. Felettébb tanulságos. Már írtam vala, hogy a kereskedési rendszerek egyik legfontosabb paramétere a drawdown. A drawdown egyik fő jellemzője, hogy papíron teljesen ártatlannak néz ki, a valóságban meg nagyon félemetes tud lenni.

Amit mostanában tanulok, hogy a drawdown létrejötte milyen különbözően alakulhat, akár hasonló típusú rendszerek esetében. És ez a kialakulás nagyon fontos a kezelhetőség szempontjából. Idáig ennek nem szenteltem különösebb figyelmet, pedig a mostani tapasztalatok alapján érdemes - a maximális érték mellett - vizsgálni a drawdown kialakulásának folyamatát is a történeti adatokon.

Számomra meglepő módon a 3 rendszer, amit akívan tradelek, és hasonló alapokon nyugszik, teljesen eltérően viselkedett a május közepén indult, és még javában tartó index beesésben. 

1. A legrégebbi rendszerem április végén adta a legutóbbi csúcsot, és azóta folyamatosan menetel lefelé. Kiugrások nélkül, szép egyenletesen. Ami ennél is érdekesebb, hogy már április előtt kezdett romlani a karakterisztikája (a profit faktor folyamatosan csökkent), ezért a májusban kezdődő drawdown teljesen felkészülten ért. Ennek a tradelését gyakorlatilag abbahagytam (minimális pozicióval használom), felesleges veszteségektől megkímélve magam, és azt várom mikor indul el felfelé. Jelenleg még nem érte el a történetileg maximális drawdown felét sem, tehát van még tér lefelé. Egzakt módszerem nincs arra, hogy mikor érdemes visszaszállni, de szerintem adni fogja magát.

2. Ez az eu piacra adaptált rendszer, egyik napról a másikra zuhant drawdownba május közepén, hogy aztán május végére visszajöjjön 0 közelébe. Most megint visszazuhant jelentős drawdownba, nincs messze a történetileg maximális értéktől. A viselkedése esélyt sem adott reagálásra, sőt hiba lett volna változtatni rajta, mert a drawdown jelentős részétől nem lehetett volna megmenekülni, a visszaemelkedésből viszont kimaradtam volna (ha pld. csökkentem a pozicióméretet). Visszanézve a történeti viselkedését, ez a rendszer produkálja a legkellemetlenebb módon a drawdownt, a már leírt hullámzó viselkedéssel, gyakran hosszú hónapokon keresztül.

3. Ezt a rendszert fejlesztettem már a blogírás ideje alatt, és képzeletben vállon veregethetem magam. Semmiféle drawdownt nem produkált, az egész időszak alatt egyenletesen növekedett.

 

A fenti példák azt is mutatják, hogy nagy előnyt jelent több rendszer üzemeltetése. Még hasonló rendszerek is eltérően reagálnak a piac változásaira, ami hangsúlyváltásokat tesz lehetővé. A legszebb persze az, ha valaki tudatosan tud fejleszteni egymást jól kiegészítő rendszereket.

  1. andrás:
    2010. 02. 07. 22:44

    "3. Ezt a rendszert fejlesztettem m ár a blogírás ideje alatt, és képzeletben vállon veregethetem magam. Semmiféle drawdownt nem produkált, az egész időszak alatt egyenletesen növekedett. "

    Régebbi írásaidból úgy emlékszem, hogy "long only" rendszereket használsz. Ha ez a 3. rendszer is long only és szépen nő az equity ilyen esős időszakokban, akkor kissé meg vagyok lepve.
    Capone | 06.14.06 - 2:30 pm | #

    Long only, és én is meg vagyok lepve. Nem is kicsit. Az oka talán az lehet, hogy ez leginkább amolyan "special situation" rendszer a többihez viszonyítva és ezek szerint kevésbé függ a piac általános állapotától.
    andrás | 06.14.06 - 6:12 pm | #

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagbagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr897126225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása